Tom Waits
Tom Waits, the cracked voice of America and the one who lend that voice to seedy and desperate characters without, however, a sense of humor full of vitality, troubadour of impossible stories, ugly and tender at the same time, the underground clown who unmasks reality with a gesture of brazen freedom, the intelligent jester with his dazzlingly humanity. Tom Waits, versatile and unique. Tom Waits, the actor who sets a world inspired by film noir, the writer who puts music to the alternative poetry by Allan Ginsberg or William Burroughs, the stage director who compete with Bob Wilson creating dreamlike and surreal spaces. Tom Waits, the poet.
His music seems to be made for apprentices of loser, for those who have been abandoned and finish their glasses of liqueur off when the bar has already closed, for those who believe that happiness has to be brief and fierce, for those who feel running down their veins the ardor of temptation and never dare to succumb to it, for those who devour with their eyes the fruit that will never be theirs. But that is the mere appearance of the work of this artist. Tom Waits, I firmly believe, speaks to us all. To all who wants to listen. And, really, once you've entered his world, is a real pleasure to listen to.
It was hard to pick three themes this time. We chose three albums, nowadays mythic: Rain Dogs, which illuminates the marginal corners of New York with polkas, ballads and blues with the masterly support of Keith Richards on guitars. Dissonant rhythms and surreal and imaginative lyrics which identify each other to create a dark and attractive world, with the force of chaos. Franks Wild Years, a contemporary opera that speaks of those impulses that we cannot overcome, a ghostly vision of the Prodigal Son created on gypsy dances and circus marches, with a rhythm section by Michael Blair, a magician of the drums; and Small Change with a jazz trio composed by the tenor saxophonist Lew Tabackin, the bassist Jim Hughart, and the drummer Shelly Manne, plus an occasional string section.
The themes, Time, a melancholic and beautiful ballad, Temptation, which invokes an opera singer street announcing the disadvantages of the excess of will and Tom Traubert's Blues, which interprets reality or realities in their own way, with the alcoholic vision from the one who cannot be separated from the piano in the middle of the dawn. But maybe it's just a trap. Tom Waits himself warns us in another memorable song of the same album: The Piano Has Been Drinking (Not Me).
LAS VERDADES DEL BOURBON
Tom Waits, la voz quebrada de América y el que presta esa voz a personajes sórdidos y desesperados sin renunciar, sin embargo a un sentido del humor vitalista, el trovador de historias imposibles, feas y tiernas al mismo tiempo, el clown underground que desenmascara la realidad con un gesto de libertad descarada, el bufón inteligente y arrebatadoramente humano. Tom Waits, polifacético y único. Tom Waits el actor que pone en pie un mundo inspirado en el cine negro, el escritor que pone música a la poesía alternativa de escritores como Allan Ginsberg, el director de escena que compite con Bob Wilson creando espacios oníricos y surreales. Tom Waits el poeta.
Su música parece que está hecha para aprendices de perdedor, para los que han sido abandonados y apuran vasos de aguardiente cuando ya ha cerrado el bar, para los que creen que la alegría tiene que ser breve y feroz, para los que sienten correr por sus venas el ardor de la tentación y jamás se atreven a sucumbir a ella, para los que devoran con la vista lo que nunca será suyo. Pero eso es la pura apariencia de la obra de este artista. Tom Waits, lo creo firmemente, nos habla a todos. A todos los que quieran escuchar. Y, la verdad, una vez has entrado en su mundo, escucharle es un verdadero placer.
Ha sido difícil escoger tres temas. Hemos elegido tres álbumes, ya míticos: Rain Dogs, que ilumina los rincones marginales de Nueva York con polkas, baladas y blues con el apoyo magistral de Keith Richard en las guitarras. Ritmos disonantes y letras surrealistas e imaginativas que se compenetran para crear un universo oscuro y atrayente, con la fuerza de lo caótico. Franks Wild Years, una ópera rabiosamente contemporánea que habla de esos impulsos que no podemos superar, una visión fantasmagórica del hijo pródigo creada a base de danzas gitanas y marchas de circo, con una sección rítmica a cargo de Michael Blair, un mago de la percusión; y Small Change con un trío de jazz compuesto nada menos que por el saxo tenor Lew Tabackin, el bajista Jim Hughart, y el batería Shelly Manne, además de una sección de cuerda ocasional.
Los temas, Time, una meláncolica y bellísima balada, Temptation, que invoca a una cantante de ópera callejera que anuncia los males del exceso de voluntad y Tom Traubert’s Blues, que interpreta la realidad o realidades a su manera, con la visión alcohólica de quien no puede separarse del piano por muy tarde que sea. Pero quizá sea sólo una trampa. Ya nos lo advierte el propio Tom Waits en otra canción memorable del mismo disco: The Piano has been Drinking (not me).
Lyrics from the songs (In ENGLISH and SPANISH)
Rain Dogs (Full Album)
Franks Wild Years (Full Album)
Small Change (Full Album)
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