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Monday, August 1, 2011

NAKED DANCE

Even today, I remember clearly the moment I heard the Cello Suite by J.S. Bach for the first time. The vibrant sound of this instrument that imposes on silence its majestic solitude, took me like a sudden and warm draft in an autumn afternoon. I understood that saying from the eastern philosophy which advice us to remain silent if we cannot improve the silence and I thanked the cello had spoken. I also understood that music was showing itself naked to me with all the forcefulness of its purity. Maybe that's why I amused myself imagining the naked bodies of a pair of dancers on an empty stage, carried away by those bars, and without any kind of slightest sexual or erotic connotations, creating a dance that could be one of the thousand ways in which becomes real the ritual of beauty.


Now I find the exquisite photography of Klaus Kampert, via Behance, showing precisely how it is possible to portray the naked body and achieve a pure abstraction without complex. Kampert images, taken from the work with the dancers of the Ballet of the Deutsche Oper Rhein from Düsseldorf, are a minimalist geometry that evokes the world of forms imagined by Oskar Schlemmer, but without its bulky costumes. The path to the essentials can lead to Baroque, as Schlemmer knew well, and here is the smart reply by Kampert, based on these beautiful bodies of some dancers who have stopped their dancing to let the photographer show us his peaceful vision of lines and tracing.

In his own words:

"My work is mainly concerned with the human body. Still, I do not consider my images to be classic nudes or erotic photography, although these genres may have an impact on my work. I am not interested in showing beauty as an out ward phenomenon. Rather I would like to present the human being as a whole: body and mind united. By picturing nakedness in an image, it is to reveal mind and emotion, not only showing the body as such. Among my models especially the ballet dancers are those who succeed in expressing this wholeness in a particular manner. Their bodies bespeak the constant pursuit of beauty, grace, achievement and perfection. It is my intention and my passion to display this to the viewer."

Klaus Kampert





Todavía hoy, recuerdo con claridad el momento en el que escuché la Suite para violonchelo de J.S. Bach por primera vez. El sonido vibrante de este instrumento, imponiéndose al silencio en majestuosa soledad, se apoderó de mí como una corriente de aire repentina y cálida en una tarde de otoño. Entendí aquella sentencia oriental que nos aconseja quedarnos callados si no somos capaces de mejorar el silencio y agradecí que el violonchelo hablase. Entendí también que la música se me presentaba desnuda con toda la rotundidad de su pureza. Quizá por eso me entretuve en imaginar los cuerpos desnudos de una pareja de bailarines en un escenario vacío, dejándose llevar por estos compases y, sin la más mínima connotación sexual o erótica, crear una danza que pudiera ser una de las mil formas en las que se hace real el ritual de la belleza. 

Ahora me encuentro con la exquisita fotografía de Klaus Kampert, via Behance, que muestra precisamente cómo es posible retratar el cuerpo desnudo y lograr una abstracción pura y sin complejos. Las imágenes de Kampert, realizadas a partir del trabajo con los bailarines del Ballet de la Deutsche Oper aum Rheine de Düsseldorf, son de una geometría minimalista que evoca el mundo de las formas que imaginaba Oskar Schlemmer pero sin su aparatoso vestuario. Un recorrido hacia lo esencial puede llevarnos a veces al barroco, esto lo sabía muy bien Schlemmer, y aquí tenemos la acertada réplica de Kampert, apoyada en estos hermosos cuerpos de unos bailarines que han detenido su danza para que el fotógrafo nos muestre su visión serena de líneas y trazados.

Según sus propias palabras:

"Mi trabajo se centra, principalmente, en el cuerpo humano. Sin embargo, no creo que mis imágenes sean desnudos clásicos o eróticos, aunque estos géneros puedan ejercer una influencia sobre mi trabajo. No estoy interesado en mostrar la belleza como un fenómeno externo. Más bien me gustaría presentar al ser humano como un todo: cuerpo y mente unidos. Imaginar la desnudez en una imagen es presentar la mente y las emociones y no sólo mostrar el cuerpo como tal. Entre mis modelos, los bailarines de ballet son los que mejor expresan esa totalidad de una forma particular. Sus cuerpos denotan la constante búsqueda de la belleza, la gracia, el logro y la perfección. Es mi intención y mi pasión mostrar esto al espectador."

Klaus Kampert


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